top of page

איך ללמוד בעל פה בקלות

לימוד בעל פה הוא תהליך טכני, רפטטיבי וחשוב מאוד להצלחתכם.

גלו מה השיטה הכי נכונה בשבילכם.

באופן כללי, היכולת לזכור טקסטים היא יכולת נרכשת ומדידה, וככזאת יש לה גרף שיפור. ככל שתתאמנו על כך יותר- זה יהיה קל יותר- בדומה ללימוד

נגינה או פעילות ספורטיבית עם סולם מאמצים עולה.

באופן ספציפי יותר, לימוד בעל פה הוא אחד מהמפתחות הכי חשובים בדרך לאודישן מוצלח, והערך שלו עצום. אם אתם נאבקים עם הטקסט בזמן הסצנה, אתם לא משוחררים מספיק לפעול ולא מעניקים מספיק תשומת לב לפרטנרים שלכם, וכתוצאה מכך המשחק שלכם ייפגע.

שליטה בטקסט תשחרר אתכם לשחק באופן חופשי ותעניק לכם יתרון על פני המתחרים (תתפלאו לדעת כמה שחקנים- מקצוענים וחובבנים- מגיעים ללא ידיעת הטקסט בעל פה).




הטכניקה

רוב האנשים זוכרים טקסט בעל פה על ידי שינון של הסצנה. הבעיה בדרך הזאת היא שאתם לא לומדים בעל פה רק את המילים, אלא גם את האינטונציות, הקצב, המקצב וטון הדיבור. הזכרון הוא סוג של שריר במובן הזה, וכמו לכל שריר- יש לו "זכרון שרירי".

הסצנה תיצרב לכם בזכרון עם המקצב שהתרגלתם אליו ועם ה"מוזיקה" שנתקבעה אצלכם , והיכולת שלכם להשתנות ולהביא דברים חדשים תיפגע.

דרך טובה יותר לזכור בעל פה:

שקט, איטי ומונוטוני.

חיזרו על הטקסט כמה פעמים שתרצו, אבל אל תכניסו שום אינטונציה, שום משחק, שום דבר. קריאה לבנה.

חיזרו על הטקסט כמו רובוטים, בקול מונוטוני, ללא שום פרשנות.

קחו הפסקות בין מילה למילה, כדי לבטא את המילים בצורה המלאה ביותר.

תמיד תוכלו "למהר" את המילים או את המשפט, התחילו לאט. ושקט.

התעלמו בשלב זה מהניתוח הדרמטי שעשיתם ומהבחירות המשחקיות שלקחתם.

כשאתם עובדים בצורה כזאת, אתם למעשה "עוקפים" ומנטרלים את הזכרון השרירי שמתחבר לשורות. כשתשחקו את הסצנה, היא תוכל להיות שונה בכל פעם, כמו פלסטלינה- חומר גלם שתוכלו להפוך אותו לכל דבר שתרצו.

טיפים נוספים:

בשלו, נקו, רוצו. בזמן שאתם חוזרים על השורות, הפעילו את הגוף שלכם. הכינו ארוחת ערב, נקו את האמבטיה או צאו לריצה קצרה. זה יעזור לזכרון שלכם, משום שזה יעסיק את החלקים שלא נחוצים לכם לצורך השינון. (ויהיה לכם בית נקי ומקרר מלא...)

עשו חלוקת עבודה- אינכם צריכים ללמוד את כל הטקסט מיד. לימדו כמה משפטים בבוקר, עשו הפסקה, חיזרו למשפטים הבאים אחרי הצהריים, וכך הלאה. לפני שאתם הולכים לישון, עיברו בראשכם על כל השורות שלמדתם, וקיראו את הטקסט שוב. לילה טוב.

התעלמו מסימני פיסוק- לא בכל פעם שיש פסיק בטקסט אתם צריכים לעשות עצירה. לא בכל פעם שיש סימן קריאה בסוף המשפט זה אומר שאתם צריכים להרים את הקול ולהיות החלטיים. כך גם לגבי סימני שאלה וכל שאר סימני הפיסוק. אם יש לכם אינטרפטציה מעניינת לטקסט, אל תיתנו לסימני הפיסוק להפריע לכם, כל עוד זה מתיישב עם ההגיון של הסצנה.

המנעו מלשנות מילים- לימדו את הטקסט כפי שהוא, ללא שינויים.

ליחשו- הטכניקה הזאת דורשת חזרה שוב ושוב על אותן שורות. זה עלול לעייף את הקול שלכם. השתמשו בלחישות מונוטוניות ושקטות, כמעט כמו דיבור מדיטטיבי.

אל תשכחו לנשום- כן, זה נשמע פשוט, אבל זה לא. הכניסו והוציאו אוויר פנימה, אל תחזיקו את הנשימה ואל תתנשפו סתם ללא סיבה. נישמו רגוע. הביאו חמצן למוח ולגוף. זה יעזור לכם לזכור את הטקסט. וגם להמשיך לחיות.

קחו את הזמן- הטכניקה הזאת דורשת תרגול ואימון. אל תחכו לרגע האחרון- התחילו ללמוד בעל פה מהרגע הראשון.

לסיכום

שננו בשקט בצורה מונוטונית ורובוטית. התייחסו לטקסט כמו לגוש פלסטלינה, ואז עשו בו כרצונכם ופסלו את הדמות שאתם רואים בדמיון. אל תוותרו על ללמוד בעל פה בצורה הכי טובה שאתם יכולים. אל תשאירו זאת ללילה שלפני, ואל תסמכו על היכולת שלכם לאלתר. היו מקצוענים, וככה גם יתייחסו אליכם.

יש לכם אודישן בקרוב? לכל השלבים לקראת אודישן מוצלח

bottom of page